Publicerat 18 april 2024 i kategorin Artiklar

Så kan företagaren motverka penningtvätt

Penningtvätt är ett globalt problem som bland annat innebär att företag används för att tvätta illegalt intjänade pengar. Victoria Müller, kvalitetsrådgivare på branschorganisationen Srf konsulterna, berättar hur företagaren tillsammans med sin redovisningskonsult kan motverka att företaget utnyttjas i kriminella syften.

I en tid då organiserad brottslighet ökar och genomsyrar samhället på olika plan gäller det att företagare är uppmärksamma för att inte själv drabbas av kriminella som vill tvätta pengar genom företaget.

Redovisningskonsulten – företagarens viktigaste partner

En av företagarens viktigaste samarbetspartners för att motverka penningtvätt är redovisningskonsulten.

Genom att lämna de uppgifter och den information som redovisningskonsulten behöver för att kontrollera att affärsrelationen är seriös säkerställs att penningtvättslagen följs. Det kan till exempel handla om att visa legitimation, delge uppgifter om ägarförhållanden, berätta om verksamheten, förklara varför vissa transaktioner eller affärer genomförs samt ibland även förklara varifrån pengarna kommer.

– De kontroller som redovisningskonsulten behöver göra motsvarar de frågor som banken ställer för att kunna erbjuda sina tjänster, säger Victoria Müller och tillägger:

– Redovisningskonsulten är också, precis som banken, skyldig att rapportera till Finanspolisen vid misstanke om penningtvätt. Det finns ett meddelandeförbud som innebär att ingen information får lämnas om att rapportering har skett.

Förståelse för företagens verksamhet

Victoria Müller förklarar vidare att redovisningskonsulten måste förstå företagens verksamhet för att bland annat kunna planera tidsåtgång samt vilken kompetens som behövs för att kunna utföra uppdragen som en proaktiv rådgivare.

– I enlighet med penningtvättlagstiftningen upprättar redovisningskonsulten även en riskprofil avseende företagens verksamhet. Riskprofilen ligger till grund för att motverka penningtvätt och är ett naturligt led i redovisningstjänsten, säger hon.

Auktorisation – en kvalitetsstämpel

Srf auktoriserade redovisningskonsulter tillhandahåller kvalitetssäkrade tjänster. Det innebär att tjänsterna håller hög kvalitet enligt konceptet “rätt från början”. Det ställs höga krav på rutiner, kontroller och kompetensutveckling. Det gör redovisningskonsulten till företagarens viktigaste partner och bidrar till att företagaren slipper tänka på redovisning och i stället kan fokusera på att utveckla sin verksamhet.

– Redovisningskonsulten ska fortlöpande upprätthålla sin kompetens och ges möjlighet att ta del av de utbildningar och hjälpmedel vi som branschorganisation erbjuder.

Så när konsulten ställer frågor för att uppnå god kundkännedom är det bara en del av den kvalitetssäkrade tjänsten, avslutar Victoria Müller.

The post Så kan företagaren motverka penningtvätt appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 9 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 13 februari 2025

Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre

Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …

Läs mer

Gå till startsidan