Publicerat 15 maj 2024 i kategorin Artiklar

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning.

Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om avvikelser från sådant som är reglerat i lag, till exempel i semesterlagen eller lagen om anställningsskydd (LAS). Sådana avtal är alltså ogiltiga. Det är i princip bara i två fall det krävs att avtal ska vara skriftliga; dels i fastighetsaffärer, dels för kollektivavtal.

Behövs skriftligt avtal vid anställning?

En vanlig missuppfattning är att avtal om anställning måste vara skriftligt och undertecknat av båda parter. En anställning kan utöver en muntlig överenskommelse till och med uppstå konkludent, det vill säga underförstått, till exempel att en person har börjat arbeta för en arbetsgivare och får ersättning för det utan att man har sagt något om en anställning. Lagen om anställningsskydd föreskriver enbart att arbetsgivaren har en skyldighet att inom viss tid skriftligen meddela anställningsvillkoren till arbetstagaren. Eftersom en anställning är en för båda parter viktig överenskommelse bör man ändå upprätta ett skriftligt avtal där båda parter skriver under de villkor som gäller för anställningen.

Risker vid muntliga överenskommelser I övrigt går det alltså principiellt bra att avtala muntligt om vad som helst. Så länge man är överens fungerar det utmärkt. Problemet är bara att med tiden kan man ha glömt vad man har sagt och kommit överens om och har man olika uppfattningar kan det bli en tvist som i bästa fall stannar vid en otrevlig situation där missnöje och irritation uppstår. I värsta fall får tvisten lösas rättsligt.

Avtal som ogiltigförklaras Ett avtal, även om det är skriftligt, kan förklaras ogiltigt om det har ingåtts under tvång. I partsförhållandet arbetsgivare – arbetstagare är det den anställde som betraktas som den svagare parten då denna anses vara i en beroendeställning gentemot arbetsgivaren. Den anställde kan alltså känna sig tvingad att gå med på villkor med rädsla för sämre arbetsvillkor eller till och med för att förlora anställningen. Ett avtal kan också förklaras ogiltigt om det innehåller oskäliga avtalsvillkor, t ex att det inte går att avbryta överenskommelsen eller att det är oskäligt lång uppsägningstid.

Ta hjälp vid avtalsskrivandet Det är svårt att förutse vad som kan inträffa i framtiden gällande den aktuella överenskommelsen. Det är därför viktigt att noga tänka igenom förutsättningarna och försöka förutse situationer som kan uppstå. Man kan naturligtvis ta hjälp av en jurist om det gäller viktiga ärenden. Ett annat sätt är att använda färdiga avtalsmallar som finns tillgängliga på nätet. Dessa passar förmodligen inte exakt på det aktuella ärendet men de kan vanligen modifieras efter de aktuella förutsättningarna. Man har i vart fall fått hjälp med de viktigaste villkoren för att på så sätt undvika tvistesituationer.

Det finns även områden där arbetsgivaren ensidigt kan bestämma om avtalsvillkoren. Det kan till exempel gälla personalvårdsförmåner av olika slag. Det är upp till arbetsgivaren att bestämma om sådana förmåner ska erbjudas och till vilka belopp. Här är det skattemässiga regler som påverkar villkoren. För en arbetsgivare är det en fördel att vara tydlig och skriva ner vad som gäller i en personalhandbok eller på ett intranät.

Generella villkor som bör finnas med i ett avtal
• Datum för avtalets ingående
• Vad avtalet omfattar
• Eventuella undantag som avtalet inte omfattar
• Hur länge avtalet gäller
• Uppsägningstid för avtalet för båda parter

The post Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 9 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Publicerat 13 februari 2025

Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre

Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …

Läs mer

Gå till startsidan